top of page
Forfatterens bildeNorsk Hundesenter

Velkommen til vår blogg!


Vår blogg kommer til å handle om alt som omhandler hund. Vanlige utfordringer du som hundeier kan tenkes møte på, treningstips, hundens helse og mye mer.



Vi i Norsk Hundesenter er opptatt av at hundeiere har god kvalitetsikret informasjon om hundehold lett tilgjengelig. Det finnes omtrent like mange meninger om hundehold som det finnes hundeiere, men hvis man baserer sine meninger og antagelser på forskning og fakta så kan man komme langt. Vi gjør vårt ytterste for å holde oss oppdatert på ny forskning, og kommer til å dele tanker og fakta om smått og stort fremover. Men først, er det nødvendig å gå på hundekurs? Man kan vel anta at vi er litt partiske der, men i dette innlegget skal vi prøve å gi et nyansert svar!

Så altså, det første temaet som vi ønsker å gå litt i dybden på er; hvorfor skal man gå på hundekurs? Er valpekurs nødvendig? Hvis ja, når bør man begynne på valpekurs? Bør man gå på mer enn bare valpekurs? Og hvordan velge riktig hundekurs?


Fra 1. januar 2023 trår den nye hundeloven i kraft. Dette er en lov som har vært ute på høring, og samtlige hundeeiere hadde mulighet til å komme med innspill til den. NKK, raseklubber, hundeklubber og hundeskoler har deltatt aktivt i utformingen av hundeloven, og det har lenge vært et stort ønske å revidere den gamle loven.


Målet med den nye hundeloven er å forebygge skader på og av hunder samt andre uønskede hendelser med hund. Nå blir det et krav til at du som hundeeier, eller hundepasser har den kompetansen som trengs for å ta vare på hunden og de omgivelsene hunden skal være en del av. Det innebærer at det lovpålagt å vite hundens behov, hvilken trening og hold som trengs, og hva slags skade hunden potensielt kan utgjøre.


I tillegg til dette gir den nye hundeloven hunden en egenverdi. I formålsparagrafen beskrives det slikt: "Hunder har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker". Hunder skal behandles og tas vare på slik at man tar hensyn til deres natur, og at du som hundeeier må kunne beskytte dyrene mot unødvendige belastninger og påkjenninger.




Så hva er hundekurs godt for?


Først må vi begynne med litt fakta. En forskningsstudie fra 2013 så på sammenhengen mellom valper som har gått på kurs før de fylte 4 måneder og tilfeller av adferdsutfordringer. Resultatene av undersøkelsen viste at valper som deltok på kurs en time hver uke i seks uker, var mer lydige og viste en mer positiv respons på fremmede mennesker enn andre hunder. Valper som hadde deltatt på kurs, sammenliknet med de som ikke hadde deltatt hadde opplevd mer mental stimuli i miljøet (Møtt både lastebiler, store folkemengder og opplevd sirener), i tillegg viste det seg at valpene var mindre redd for høye lyder som torden, raketter og sirener.

En amerikansk studie fra 2021 viste at eierne til hunder som hadde deltatt på valpekurs hadde en større forståelse for bruken av belønningsbaserte metoder, og i mindre grad brukte straffbaserte metoder. Resultatene av undersøkelsen sier at det ikke nødvendigvis kun er manglende sosialisering og miljøtrening som er årsak til adferdsproblemer, men at man ser en sammenheng mellom atferdsproblemer og manglende trening i ung alder.


Men hva er egentlig miljøtrening og sosialisering? De fleste ser på sosialisering som at valpen din skal leke med andre hunder, og at det er et stort behov for hunden. Sett tilbake til hundens opprinnelse, er hunden et flokkdyr. Den har behov for sin flokk, som i dag er medlemmene i deres husstand. For har vi noen gang lest eller hørt om en ulv som tar med seg sitt valpekull til et annet revir for å hilse på valpene der? Neppe. Hundens sosialiseringsbehov begynner hjemme i sin egen flokk, hvor det aller viktigste er en harmonisk rangordning med klare grenser og forventninger til individene. En vellykket eksponering for miljøer kan først finne sted når hunden har en trygg leder ved sin side som guider den gjennom situasjoner og stimuli denne ennå ikke har evne og redskap til å håndtere selv.

Så hva er da forskjellen på sosialisering og miljøtrening? Hvis man tar utgangspunkt i at selve målet med sosialisering er at hunden skal tolerere og oppføre seg rolig og høflig rundt andre dyr og mennesker, så er i bunn og grunn sosialisering og miljøtrening to ord for samme sak. Hundens sosiale behov dekkes av dens flokk på samme måte som ulven, men til forskjell fra ulven så lever dagens hunder i et menneskeskapt samfunn som eksponerer den for en rekke situasjoner og stimuli en ulv aldri vil måtte håndtere. Derfor ligger det et enormt ansvar på hundeiere når det gjelder å tilrettelegge for at deres hund vokser opp til å bli en velfungerende samfunnsborger.


Vår erfarig som hundeinstruktører underbygger det forskningen sier, at hunder

som går på kurs allerede fra tidlig alder i mindre grad utvikler atferdsproblemer, eller får stoppet problemene når de oppstår og de ikke får mulgihet til å utvikle seg videre. Dette kan ha flere grunner, men vi tror, basert på våre erfaringer at hovedgrunnene til dette er:

  • Eiere som velger å gå på kurs har en større motivasjon til trening og tilrettelegging.

  • Eiere tildeles verktøy som de kan benytte både hjemme og i miljøet som å oppnå ønsket atferd.

  • Hundene eksponeres og desensitiviseres for mye ulik stimuli på kursplass (mange andre hunder og mennekser, samt ukjente miljøer).

  • Kontinuerlig trening satt i system styrker båndet og samarbeidet mellom hund og eier, noe som gir positive ringvirkninger gjennom hele hundens liv.


Så, for et sjokk, vi mener at å gå på kurs med valpen/hunden er bra om ikke ofte en nødvendighet😅 Men vil vil likevel være så nøktern å poengtere at hundekurs ikke er løsningen på alle verdens problemer. På kursplass får man veiledning og verktøyene for suksess, men nøkkelen ligger fortsatt i trening og repetisjon. En god hundeinstruktør kan hjelpe deg på veien til målet, men hvis du kommer på kurs for at noen andre skal "fikse" din hund, så kommer du til å bli meget skuffet. Dette av den enkle grunn at det er eier/fører som må lære hvordan kommunisere med sin hund, ikke hunden som må lære å høre etter.



Er det nødvendig å gå på valpekurs?


Hunder, som oss mennesker, gjennomgår flere ulike utviklingsperioder og modningsstadier. Den første perioden som vil ha mye betydning for hundens atferd senere i livet starter allerede ved tre ukers alder. Dette er en så kalt sosialiseringsperiode og varer frem til valpen er ca 12-14 uker (med noen rase og individ variasjoner). Allerede i denne korte perioden bør sosialisering og miljøtrening starte. Valpene må eksponeres for hunder, mennesker, lyder og ulike miljøer. Gjenntatte eksponeringer fører til en desensitivisering for stimuli som potensielt sett kan skape frykt eller angstbasert atferd senere i hundens liv dersom den ikke har vært eksponert for dette fra ung alder.


Valpekurset skal bidra til å gi valpen din en trygg start på livet. Det er her du legger grunnlaget for deg og din hund for de neste årene. Hunder i dag er lite beskyttet av loven, så kravet til at hunden må være en god samfunnsborger er stort. I tillegg til dette etablerer man kontakt fra tidlig alder slik at du alltid vil ha en lojal venn. Vi får ofte spørsmål om når man bør begynne på valpekurs? Eller hvor gammel bør valpen være når man begynner på kurs? Svaret på dette vil selsagt variere noe utifra idividet. Vi anbefaler likevel på generelt grunnlag å starte på valpekurs allerede når valpen er 8 uker gammel. Mye av pregningen starter som sagt allerede fra tre ukers alder, og det er i denne perioden ekstra viktig å med seg erfarne instruktører på laget. Men hva bør egentlig et valpekurs inneholde? Innhold vil variere fra hundeskole til hundeskole, men det viktigste du kan lære hunden din er kontakt og samarbeid, og det bør være mye rom for individuell tilrettelegging og oppfølging fra instruktørene. Du vil ofte kunne avdekke seriøsiteten og kompetansenivået hos hundeskoler basert på teorien som blir gjennomgått og den individuelle oppfølgingen du får. Gjennomgang av hvordan gjennomføre øvelser er heller elementært, men genuin interesse og forståelse for hundens atferd og behov bør gjenspeiles i hundeskolens kursopplegg og teori. Det er kjempegøy å lære valpen sitt, dekk gi labb osv, og det er ofte dette man begynner med med en gang man får den i hus. Disse kommandoene kan være kjekt at hunden kan, men er likevel omtrent så langt ned på listen av ting en valp MÅ lære som man kan komme. Kontakt og samarbeid gjennom lederskap, grenser og godt kommuniserte forventninger danner grunnlaget for å kunne oppnå noe som helst sammen med sin hund.


Vi har valgt å ha kurs en gang i uken istedenfor to som mange har, fordi vi ønsker at du som eier skal få mest mulig ut av kurset du går på. Hunden din går gjennom mange ulike faser av livet bare det første leveåret sitt, og ved å delta på kurs som strekker seg over tid mener vi at vi kan bidra til å fange opp problemer før de utvikler seg til å bli permanente. Kursene stiller større krav til å trene hjemme på egen hånd, og gir derfor rom til å prøve og feile og komme tilbake på kursplass for å gå gjennom hva som fungerer og ikke. Se for deg at det er på kurs du vil få redskapen til å putte i verktøykassen din, men når du kommer hjem må du bruke redskapen selv.



Ferdig med valpekurs, hva nå?

Når valpekurset er over så føler mange eiere at de egentlig begynner å ha et godt samarbeid med valpen og at dette får de til. Dette er som regel sant, og mange ender valpekurset med en god mestringsfølelse.

Det man likevel møter på innen kort er hundens neste fase i livet, unghund fasen. Mange opplever store endringer hos hunden ved ca 5-6 måneders alder. De fleste

hunder går fra å være godt fornøyd med å være i deres lille sfære til å utvikle en stor trang til å utforske nye og større deler av verden.

Plutselig er ikke du og godbiten eller leken nok til å beholde hundens fokus på samme måte som tidligere. Unghunden tester grenser og kan oppleves å ha behov for en real ørerens. Eiere som i denne perioden vedlikeholder trening, både fysisk og psykisk stimuli, opplever ofte at etter en periode så "detter" alt på plass igjen. Det er likevel ofte uhyre viktig å ha oppfølging av kompetente mennesker som kan bistå dere i å tilrettelegge og veilede etterhvert som utfordringene evt dukker opp. En av hovedfordelene med å gå på kurs eller være med i en treningsgruppe i denne perioden er at du har tilgang på kontinuerlig sosialisering og mulighet til å jobbe med hunden ute i miljøet men likevel være i en tilrettelagt setting.



Hvordan velge hundekurs?


Når du skal velge kurs bør du se på innholdet i kurspakken og hva instruktørene kan tilby deg som kursdeltaker. Er dette noe du anser som viktig at hunden din lærer seg? De fleste hundeskoler har også en læringsvisjon, og denne sier noe om hvilken treningsmåte hundeskolen fører. I Norge finnes det utallige instruktørutdannelser som både har varierende lengde og kvalitet. Det er viktig at du undersøker instruktørene ved hundeskolen, og om de har en utdannelse som har bred kunnskapsbase, til tross for at de har lang og god erfaring med hund. Det er store forskjeller på å holde på med egen hund, og skulle lære andre hvordan håndtere sin hund.


Det finnes noen "red flags" som du skal være litt obs på.

  • Skoler som reklamerer med 100% garantert effekt.

  • Siden tittelen "hundeintstruktør" ikke er en beskyttet tittel, kan det være greit å ta en liten bakgrunnssjekk på instruktørene.

  • Skoler som ikke har et maks tak på antall deltakere pr. kurs.


Til slutt


Et godt tilrettelagt hundekurs med dyktige instruktører er noe alle hundeeiere har godt av, og noen faktisk ikke klarer seg uten. Selv våre egne instruktører kommer på kurs med sine nye hunder. Ikke fordi de ikke vet hvordan de skal gjøre ting, men fordi at det er så mange ting du får trent på på kurs som du ikke gjør ellers.

Commentaires


bottom of page